Škoda Gladsaxe

Verdenspremiere på ny Skoda Kodiaq

Den nye generation af Kodiaq har netop haft verdenspremiere. Škodas største SUV med op til syv sæder har fået Škodas nye design, innovativt interiør, ny drivlinje med eldrift, nye assistentsystemer og er blevet endnu mere rummelig. Dansk premiere sker i maj 2024.

Den er stor, den er stærk, og den beskytter sin familie. Derfor lægger kodiakbjørnen også navn til den nye generation af Škodas største SUV. Siden introduktionen af første generation har Kodiaq været øverst i fødekæden på de danske veje, og det fortsætter den med at være i anden generation, som nu har haft verdenspremiere i bjørnens by, Berlin. Den nye Kodiaq har fået Škodas nye design, innovativt interiør, ny drivlinje med eldrift, nye assistentsystemer og er blevet endnu mere rummelig.

Eksteriør: Modern Solid-design og TOP LED Matrix-lygter

Med en længde på 4.758 mm er den nye generation Kodiaq blevet 61 mm længere end forgængeren, mens akselafstanden er øget 1 mm til 2.791 mm. Bredden er 1.864 mm, og højden er 1.659 mm. Den øgede længde bliver primært vekslet til mere bagagerumsplads, hvor der nu er 910 liter – 75 liter mere – i versionen med fem sæder og 340 liter – 70 liter mere – i versionen med syv sæder, når alle sæder er i brug. Med tredjerække fældet frem har man 845 liter. Bliver alle sæder bagi lagt ned har de to versioner henholdsvis 2.105 liter og 2.035 liter bagageplads.

Indpakningen af en af de mest rummelige SUV’er på markedet er mindst lige så interessant. Den nye Kodiaq er nemlig den første Škoda-model med designelementer fra Škodas nye Modern Solid-design, som blev introduceret med konceptbilen Vision 7S sidste år. Designfilosofien er, at ‘form følger funktion’, og det kommer bl.a. til udtryk ved, at den nye Kodiaq har et robust udseende, hvor især den markante front spiller en central rolle. Škoda-logoet er i Unique Dark Chrome, og den sekskantede kølergrill kan suppleres med en lysstribe fra forlygte til forlygte.

Apropos forlygter fås anden generation Kodiaq med anden generation TOP LED Matrix-forlygterne. De tilpasser fortsat lyset dynamisk til trafik og kørselsforhold, men den nye generation giver 15 procent mere lys – til gavn for sigtbarheden og trafiksikkerheden.

Den nydesignede bagende byder også på nye LED-baglygter med mulighed for dynamiske elementer samt en rød stribe med krystalstruktur til at forbinde dem.

Interiør: Interiørtema a la Enyaq og Smart Dials

Den nye generation Kodiaq viderefører Škoda-traditionen med masser af benplads og komfort til både for- og bagsædepassagerer. Nu bliver de også forkælet med forskellige interiørtemaer, som man kender det fra Škoda Enyaq og Škoda Enyaq Coupé.

Interiørtemaet Loft er standard i den nye Kodiaq, mens Lounge byder på indtræk med en kombination af polyester fra genanvendte plasticflasker og 40 procent ren uld. Læderindtrækket i ecoSuite er indfarvet med rester fra produktionen af kaffebønner, og sammen med lædersæderne følger muligheden for pneumatisk massage fra ti indbyggede luftpuder.

Massagefunktionen kan indstilles på den nu 13 tommer store touchskærm på midterkonsollen, men i brugervenlighedens tegn gør Škoda ikke styringen af alle bilens funktioner afhængig af én skærm. Faktisk er betjeningen med fysiske knapper styrket i den nye Kodiaq, hvor de tre drejeknapper under skærmen til betjening af bl.a. klimaanlægget nu er intuitive Smart Dials. Man kan både dreje og trykke på dem, og når man gør det, får man haptisk berøringsfeedback, som man kender det fra en smartphone. Hver knap har sit eget lille infodisplay, og den midterste knap kan individualiseres til lynbetjening af en bestemt funktion.

Føreren kan også glæde sig over, at det nu er muligt at få Kodiaq med head-up-display som supplement til det 10 tommer store digitale cockpit, og gearvælgeren er flyttet op på ratstammen, fordi alle Kodiaq-modeller nu har DSG-automatgear.

Det giver mere plads i midterkonsollen, som kan udstyres med en Phone Box med plads til to smartphones og trådløs opladning med 15 W. Der er også ‘fuld power’ i de fire USB-C-porte, som oplader med 45 W.

Den nye Kodiaq er altid online, hvilket giver mulighed for over-the-air-opdateringer, onlinebaseret ruteplanlægning og en parade af onlineservicer fra Škoda Connect. Og ikke mindst giver opkoblingen mulighed for fjernbetjening af opladning og kabinetemperatur i en ny drivlinje til Kodiaq.

Drivlinjer: Plug-in-hybrid med hurtigladning

For første gang kan Kodiaq fås som plug-in-hybrid. Batteriet på 25,7 kWh giver en rækkevidde på op til 100 km (WLTP), og det er hurtigt at lade op. Ligesom Škoda Enyaq kan den nye Kodiaq 1.5 TSI iV lade med 11 kW AC i en ladeboks, og den kan hurtiglade med 50 kW DC på ladestationer. Den samlede ydelse fra benzinmotor og elmotor er 204 hk (150 kW).

Derudover fås Kodiaq – ligeledes for første gang – med en ekstra økonomisk 1.5 TSI mHEV-benzinmotor med 48-volt-system og 150 hk (110 KW), mens den kraftigste TSI-benzinmotor er en 2.0 med 204 hk (150 kW).

Den nye Kodiaq fås desuden med nyeste generation 2.0 TDI-dieselmotorer med henholdsvis 150 hk (110 kW) eller 193 hk (142 kW). Som nævnt har alle motorvarianter DSG-automatgear, og de to stærkeste motorer har 4x4. De respektive anhængervægte kendes ikke endnu.

Med verdenspremieren på Kodiaq er der også premiere på en ny generation dynamisk chassiskontrol. DCC Plus Dynamic Chassis Control giver endnu hurtigere justering af støddæmperne samt flere muligheder for at skræddersy køreoplevelsen til førerens ønsker.

Assistentsystemer: Flere systemer har Škoda-premiere

Adskillige assistentsystemer kendt fra andre Škoda-modeller fås nu til Kodiaq. Det er f.eks. Turn Assist, Collision Avoidance Assist og Exit Warning. Men der er også helt nye systemer, som Kodiaq introducerer i Škodas rækker.

Det gælder Crossroad Assist, der anvender radarsensorer i forkofangeren og frontkameraet til at holde øje med tværkørende trafik af biler, cyklister og fodgængere i kryds med begrænset udsyn pga. f.eks. parkerede biler. Systemet giver en akustisk advarsel samt en visuel advarsel i det digitale cockpit, og det svarer til det nuværende Rear Traffic Alert, som registrerer bagvedkørende eller -passerende, når man bakker ud fra f.eks. en parkeringsbås.

Et andet assistentsystem i Kodiaq, som er helt nyt i Škoda-regi, men som først bliver introduceret i løbet af 2024, er Remote Trained Parking.

Trained Parking er fra kendt fra Enyaq, hvor bilen kan lære at udføre en tilbagevende parkering – f.eks. i indkørslen derhjemme – automatisk. Remote Trained Parking gør det muligt at fjernstyre den assistent med MyŠkoda-appen.

Sidst, men ikke mindst har den nye Kodiaq også en række velkendte assistentsystemer, som nu bliver opgraderet med bedre funktionalitet. Det gælder bl.a. Traffic Jam Assist, der muliggør automatisk start, bremsning og styring i tæt trafik op til 60 km/t. ved at tilpasse sig bevægelserne hos de omkringkørende biler.

Den nye Škoda Kodiaq får danmarkspremiere i maj 2024.


Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk